Thursday, July 17, 2008

Entry 0006 - No Pain No Gain

17 July 2008
EBM
11.00 am - 6.5 oz
1.30 pm - 3 oz
5.30 pm - 4 oz
10.30 pm - 4.5 oz
Total -> 18 oz

Kalau sebelum bersalin, I was with my laptop backpack and handbag only, sekarang ada tambahan. My insulated carrier backpack for my breastpump set and bottles and icepacks. Memang berat tapi bila terkenang-kenangkan Adam, ku gagahi jua. Alhamdulillah, dah seminggu saya masuk kerja, Adam is still full breastmilk-fed. I am slowly adapting to the new routine. My pumping / nursing routine is: -

5.30 - 6.00 am -> Bangun and kejut Adam for 'breakfast' (or rather sahur sebab pagi sangat lagi). On top of that, sebelum pegi kerja, saya panaskan another 3oz kot-kot Adam lapar dalam kereta nanti.

10.00 - 10.30 am -> 1st pumping session. Cannot do as long as I want. Kang kot hilang lama sangat, boss pelik pulak. Paling lama pun 10minutes each breast. Since I am using single pump, I need around 20 minutes to finish the task.

2.00 - 2.30 pm -> 2nd pumping session.

5.30 pm -> 3rd pumping session.

8.00 - 9.00 pm -> Once balik rumah, Adam minum sekali lagi before bed. Kalau saya sibuk melayan Kakak and Iman, Adam feeds EBM from bottle. Kalau Tebby layan 2 orang tu, Adam feeds direct from me. Kadang-kadang dia macam nak terlelap dah but saya kejut dia to ensure dia kenyang sebelum tido sebab dia nih, kalau dah tido, tak nyedor ke hapa. Lena aje..

10.00 - 11.00 pm -> Just before bed, saya pump for 4th session. 3oz goes into bottle so esok pagi i can easily warm it up for Adam without kena transfer from liners to bottle. The rest masuk liner. Sesi yang ini boleh berlama-lamaan. I can do up to 20 minutes per breast. Unless Tebby kacau lah kannn......

12.00 am -> Kejut Adam for feed

3.00 am -> Kejut Adam for feed

Wonder why kan, kenapa saya kejut Adam for feed.
-> Firstly, breasts dah sakit sebab susu dah banyak.
-> Secondly, nak stimulate production susu. The more demand, the more supply.
-> Thirdly, Adam memang lena tidur memalam. Sampai berkejut suruh minum susu. When he sucks, memang nampak sangat dia lapar. Cuma kehendak tidur dia tu mengatasi lapar kot. Problemnya, dia ni refused to feed with me lying down. Kena jugak bangun dan duduk dan pangku dia untuk breastfeed. No pain no gain kan.

Note: -
:: Insulated carrier was bought online from SusuIbu[dot]Com. It came with 6 MLO 5oz EBM bottles and 3 reusable ice-packs. I also bought Techni ice-sheet but never use it. With 3 ice-packs, I don't think the bag can accomodate the sheet anymore.




No comments: